Totuuksia akusta ja sen toiminnasta kylmässä.

Totuuksia akusta ja sen toiminnasta kylmässä.

Usein kerrotaan erilaisia "nyrkki sääntöjä" siitä, miten pitkään pitää ajaa esimerkiksi webaston käytön jälkeen. Käytetyin nyrkkisääntö on ollut "jos käyttää puoli tuntia webastoa, niin saman verran pitäisi sitten ajaa," jotta akku saisi menettämänsä amppeerit takaisin. Sääntö on on ihan hyvä jos ilman lämpötila on -5° - 0°C. Oheinen taulukko antaa hieman valaistusta miten asia oikeasti on. 

Lähtökohtana ABH akkulämmittimen kehittämiselle on ollut myös ympäristötekijät. Mielestämme autolla ei tarvitse ajaa yhtään turhaa kilometriä vain akkua ladatakseen. Se ei ole ekologista ja kaiken lisäksi turhaa ja kallista.

Autolla ajetaan sinne minne on tarkoitus mennä. ABH akkulämmittimellä varustettu auto huolehtii akun virran vastaanotosta aina, automaattisesti.

   

Pakkasen vaikutus akun kapasiteettiin: täysi akku                     

+20°C       100%    (saatava energia määrä)

+10°C       90%

0°              80%

- 10°C       70%

- 20°C        50%

-30°C        35%

Akun lämmitys ABH laitteella vaikuttaa suoraan akusta saatavaan energiaan!

Nykyisissä ja vanhoissa normeissa vaaditaan, että puolityhjä 100 ah:n pitää ottaa vastaan :

 

 +0 C°   14,8 Ampeeri (din) ajoaika  n.30min.

 -18 C°  3,7 Ampeeri (sen) ajoaika n. 2 h

   -25 C°  n.2 Ampeeri (lab.testi)     ajoaika n.3,5 h

    -32 C°  1  Ampeeri

Akun lämmitys ABH laitteella vaikuttaa suoraan akun vastaanottaman energian määrään!

Ominaispainon vaikutus varaustilaan:

Ominaispaino             Lepojännite               Varaustila

   1,28                               12,72 V                     n. 100%
   1,25                               12,54 v                     n. 85%
   1,22                               12,36 V                     n. 70%
   1,18                               12,12 V                     n. 50%
   1,16                               12,00 V                     n. 40%
   1,13                               11,82 V                     n. 25%
   1,10                               11,64 V                     n. 10%
   1,00                               11,04 V                     n. 0%

Uusi akku antaa käytännössä napajännitteen 12,9 - 13,0V latausta seuraavana päivänä (+/-0,1V) - vanhetessaan se sitten putoaa 12,8..12,7...
Lyijyakkuahan ei suositella purettavaksi kuin n. 75% varaustilaan akun vaurioitumisen välttämiseksi --> 12,4V jännite tarkoittaa lataustarvetta.

ABH akkulämmitys vaikuttaa suoraan akun ominaispainon oikeaan väkevyyteen.  Akkua tuhoavaa lyijysulfaattia ei muodostu!               

      

                          


translation missing: fi.blogs.comments.title

translation missing: fi.blogs.comments.moderated